کشیدن دندان

10 بهمن 1397 دکتر مرضیه جلال زاده

کشیدن دندان

کشیدن دندان چیست و چطور انجام می شود؟
دندانپزشک به دلایلی از جمله نهفته بودن، فک جوش بودن و یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک، ناجار به انجام جراحی دندان می شود.
دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی، بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی، لثه ناحیه مورد نظر را کنار می زند.
گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر شستشو داده شده و سپس بخیه زده می شود.

مراحل کشیدن دندان
کشیدن دندان همیشه یک تکنیک درمانی سخت برای اطفال و بزرگسالان بوده است، ولی با توجه به تخصص و تجربه پزشک ، این درمان می تواند خیلی راحت باشد
خیلی از افراد، تجربه کشیدن دندان های خود را در خردسالی یا نوجوانی دارند و به خوبی درد آن را نیز چشیده اند. اما امروزه با وجود روش های نوین، درد کشیدن دندان به نسبت گذشته از بین رفته است.

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می افتد؟
بعد از کشیدن دندان یک حفره خالی ایجاد می شود که با جابجایی سایر دندان ها این حفره تا اندازه ای پر می گردد.
همچنین بعد از کشیدن دندان، به خاطر قرار نگرفتن درست دندان ها احتمال دارد نتوانید به خوبی مواد غذایی را بجوید یا در گاز زدن میوه ها مشکل داشته باشید.
این موارد به راحتی با ایمپلنت دندان، استفاده از پل های ثابت روی دندان ها و استفاده از دندان مصنوعی رفع می شوند.

کامپوزیت ونیر - مشهد

ایجاد حفره دندانی بعد از کشیدن دندان
بعد از کشیدن دندان، یک حفره تهی در بافت لثه به وجود می آید که به شکل دندان کشیده شده است. در صورتی که از این حفره مراقبت نکنید، استخوان زیر دندان شروع به خرد شدن و ضعیف شدن می کند.
برای برطرف کردن این مشکل می توان از روشهای جایگزین مثل دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان کمک گرفت. این روش های جایگزین می توانند خردشدگی استخوان دندان را کاهش دهند و از ارتفاع و عمق استخوان دندان مراقبت می کنند و شرایط را برای درمان های دائمی دندان در آینده فراهم می کنند.
بعد از کشیدن دندان، یک ماده پیوند استخوانی در درون حفره تزریق می شود.

مزایای پر کردن حفره دندانی بعد از کشیدن دندان
پر کردن حفره دندانی بعد از کشیدن آن مزیت های زیر را دارد.
• پیشگیری از خرد شدن و ضعیف شدن استخوان و محافظت از ساختار استخوانی برای افقی نگهداشتن دندان ها
• کم کردن احتمال گذاشتن دندان مصنوعی یا تنظیم دوباره دندان ها با کم کردن مقدار خردشدگی استخوان و بافت لثه
• به وجود آوردن حرفه کم زیر پونتیک (جزئی از پل دندان که جای دندان کشیده شده را می گیرد)
• محافظت مطلوب از عمق و ارتفاع استخوان و آماده شدن استخوان برای جراحی ایمپلنت دندان و کم شدن استفاده از پیوند استخوان در آینده
• کم شدن زمان ترمیم به ۶ ماه در مقایسه با پیوند آنی استخوان. در این وضعیت می توان پیوند استخوانی را اگر ضروری بود بعد از درمان و پایداری حفره دندان اجرا کرد.

حفره دندانی خشک
اگر یکی از دندان های خودتان یا دندان شیری فرزندتان را کشیده اید تجربه خوبی را از سر نگذرانده اید ولی همیشه با خودتان گفته اید که اشکالی ندارد باید این کار را بکنم.
درد بعد ازکشیدن غالبا سریعا بعد از یک یا دو روز از بین می رود ولی اگر درد از بین نرفت احتمال دارد علامتی از یک بیماری دیگر به اسم درای ساکت یا درد تورم استخوان آلویل باشد.
احتمال بیماری درای ساکت حدود ۲ تا ۵ درصد است. اما اگر اتفاق بیفتد با نشانه های درد زیاد همراه بوده و کاملا درمان پذیر است.
درد تورم استخوان آلویل به حفره ای در استخوان گفته می شود که دندان روی آن کشیده شده است. بعد از کشیده دندان، لخته خون به وجود آمده در حفره هم جلوی خونریزی را می گیرد و هم باعث حفاظت از عصب و استخوان آن قسمت می گردد.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم
بعد از کشیدن دندان از خوردن غذاهای گرم اجتناب کنید. ما توصیه می کنیم در اولین وعده غذایی خود یک سوپ سرد شده بخورید.
در روز اول بعد از کشیدن دندان، آشامیدن آب، مایعات، آب‌ میوه و شیر را در اولویت بگذارید، به این دلیل که خون از دست رفته شما را تامین می کنند.
یک ساعت بعد از کشیدن دندان، حتما یک بستنی خوشمزه بخورید، به این دلیل که بستنی کمک می کند تا حس خوبی در دندان کشیده شده خود احساس کنید.
سعی کنید در اسرع وقت، رژیم غذایی سابق خود را دنبال کنید و کاملا طبیعی رفتار کنید. حتی اگر مجبور شوید در سمت دیگر فک خود غذاها را بخورید.

کامپوزیت ونیر - مشهد
غذاهای مناسب بعد از جراحی دندان
غذاهایی که بعد از جراحی مفید هستند عبارتند از
سوپ ها: غذاهایی که از خامه به دست می آیند و به صورت سوپ هستند، مثل خامه قارچ، خامه بروکلی و خامه جوجه قابل استفاده هستند، ولی پیش از استفاده از آنها اطمینان پیدا کنید که سوپ داغ نباشد، چون بعد از این جراحی اشخاص فقط می توانند غذاهای نیمه گرم را تحمل کنند.
میوه ها: پوره شیر و موز، گلابی، هلو یا میوه های میکس شده دارای مقدار خوبی از ویتامین ها هستند که در دوران ضعف بعد از جراحی دندان قابل استفاده هستند، ولی باید از خوردن میوه های اسیدی مثل پرتقال و گریپ فروت خودداری کرد.
سبزیجات: در مرحله های اولیه التیام بعد از جراحی دندان، سیب زمینی نرم شده که به صورت رقیق درآمده به آسانی بلعیده می شود.
خامه نخود فرنگی که با افزودن نخود فرنگی و شیر گرم به میکسر و رسیدن آن به حالت مایع آماده می شود هم غذای خوبی است.
لبنیات: محصولات لبنی مثل ماست و شیر باعث اضافه شدن کلسیم به غذا می شوند. پنیر کاتج (روستایی نرم) هم که در میکسر با شیر به صورت رقیق شده در می آید، یک غذای عالی برای اضافه کردن کلسیم است.
نوشیدنی ها: نوشیدن چای، زخم های ایجاد شده از جراحی دهان را بهبود می دهد. افزودن کمی عسل و آنتی بیوتیک های نرمال به کم شدن ریسک عفونت دهان کمک می کند.
خرده های یخ، مقدار زیادی آب، نوشیدنی های سرد و آبکی به آرام شدن درد کمک می کنند و قورت دادن آن ها هم در دهان راحت تر است.
در شروع رژیم درمانی آماده کردن فهرست غذاهایی که بعد از جراحی دندان نباید آن ها را استفاده کنید خیلی مهم است.
این گروه از افراد باید از غذاهای تند، شیرینی های قالبی یا خوراکی های خیلی داغ یا خیلی سرد، کرانچی ها و خوراکی های چسبنده و لزج خودداری کنند.
غذاهای نرم به راحتی هضم می شوند و جزء بهترین غذاها بعد از جراحی دهان هستند. در روز جراحی هم نوشیدن آب، چای و آبمیوه خیلی موثر می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان
• گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت در محل جراحی نگه دارید.
• از عوض کردن گاز جلوگیری کنید.
• خونریزی و درد، تا چند ساعت پس از جراحی طبیعی می باشد .
• تورم و کبودی تا چندروز پس از جراحی طبیعی است و رفع می شود.
• بلافاصله بعد از جراحی دندان عقل، تا چند ساعت از کیسه یا کمپرس یخ در آن قسمت استفاده نمایید تا ورم آن کاهش پیدا کند.
• در صورتی که درد داشتید، از مسکن استفاده کنید، این درد اصولا بعد از 2،3 روز به طور کامل رفع می شود. در غیر این صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید.
• آب دهان خود را بیرون نریزید و به شکل نرمال قورت دهید.
• تا چند ساعت بعد از جراحی سعی کنید از صحبت کردن اجتناب کنید.
• ممکن است تا روز بعد بزاقتان آغشته به خون باشد.
• در صورت که دچار خونریزی شدید شدید، از گاز استریل استفاده کنید.
• جهت بهبود سریع تر جای زخم از اناناس می توانید استفاده کنید.
• در دوازده ساعت اول بعد از جراحی غذاهای سرد و مایع میل کنید و تا یک هفته از جویدن غذا در ناحیه جراحی شده خودداری نمایید.