درمان ریشه | عصب کشی

درمان ریشه | عصب کشی دندان

درمان ریشه | عصب کشی دندان | اندو

15 بهمن 1397 دکتر مرضیه جلال زاده

درمان ریشه | عصب کشی دندان | اندو چیست؟
اگر پوسیدگی دندان در ابتدا درمان نشود این پوسیدگی ها از مینا رد می شوند و به عاج می رسند و به فضای پالپ اثر می گذارند. با داخل شدن میکروب ها به پالپ دندان، در آنجا التهاب ایجاد می شود و رفته رفته حجم پالپ بیشتر می گردد.
پالپ دندان یک فضای بسته است که التهابش فشار داخلی زیاد می شود. این بیشتر شدن فشار، باعث به پایانه های عصب دندان فشار می آورد و باعث درد دندان می گردد. دندانپزشک داخل کانال ریشه را بیرون می آورد و آنجا را تمیز می کند.
شکل دادن کانال های ریشه طوری که امکان رسیدن مواد دارویی شستشودهنده به ته کانال ها فراهم شود ادامه می یابد و سرانجام کانال های ریشه طوری پر می شود که کاملا بسته شوند و امکان وارد شدن میکروب از این راه کم شود صورت می پذیرد. دندانپزشک وظیفه دارد درد دندان را از بین ببرد و در عین حال دندان را هم در دهان نگه دارد.
درمان ریشه | مشهد
به حالت دیگر می توان بیان کرد :
پالپ دندان – مغز دندان : pulp به مجموع عروق و اعصاب دندانی گفته می شود.
حفره ی مرکزی در قسمت تاج دندان، اتاق پالپ نام دارد. کانال نام دیگر مجرای ریشه ی دندان است.
مغز دندان، پویا و حس دار است، اما عوارضی همچون پوسیدگی ها و آسیب های وارد بر رگ ها و عصب های دندانی سبب ایجاد درد در مغز دندان می شود که با تشدید این عوارض و آسیب ها مغز دندان می میرد و کارایی خود را از دست می دهد.
در صورت بروز آسیب و عارضه در مغز دندان، به جهت پیشگیری از مردن مغز دندان و عوارض شدید تر و جبران ناپذیر آن،درمان ریشه دندان اهمیت زیادی پیدا می کند.
درمان ریشه را با نام هایی چون : اندو ، روت کانال و یا عصب کشی – R.C.T نیز می شنویم
دلایل متنوعی باعث ایجاد درد در ناحیه عصب دندان ها می شود . شایع ترین مورد در این خصوص پوسیدگی دندانی است که درمان نشده و پس از آسیب رساندن به بخش های رویی دندان به عصب میرسد . اما عوامل دیگری مانند : تحلیل دندان ها و بیماری های لثه ، اصابت ضربه ناگهانی و شدید به دندان ، شکستگی دندان و یا حتی پر کردگی های عمیق نیز در این مورد دخیل هستند .

درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی
این مفهوم از کنار هم قرار گرفتن سه واژه Root به معنی ریشه، و Canal به معنی کانال و مسیر و Therapy به معنی درمان ایجاد شده که کلا درمان کانال ریشه دندان خوانده می شود و رشته ای از دندانپزشکی با عنوان اندو یا اندودونتیکس است که حاوی دانش و کارهایی است که به درمان و حفظ ریشه دندان اقدام می کند و وظیفه اش تشخیص و درمان پالپ های پوسیده و بیمار شده است.
پس درمان ریشه دندان یا روت کانال تراپی به ترمیم یا درمان دندانی که به خاطر پوسیدگی گسترده نزدیک اطاق عصب در حال نابودی است اطلاق می شود.

آیا عصب کشی دندان لازم است؟
عصب کشی دندان فقط زمانی نیاز است که مشخص شود بافت نرم مرکز دندان به نام پالپ که در شکل فوق نشان داده شده، عفونی شده است.
در این حالت دندان پزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و از عکس رادیولوژی برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی استفاده می کند.
در عکس برداری رادیولوژی از پرتو ایکس برای عکس برداری از دندان های بیمار استفاده می شود و به این ترتیب می توان از عکس تهیه شده برای تشخیص مشکلات احتمالی دندان استفاده کرد. عفونت پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

عصب کشی | مشهد

علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:
درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
لق شدن دندان
با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن پالپ یا عصب دندان از بین می رود. در ادامه به نظر می رسد دندان شما درمان شده است، اما عفونت در حقیقت به سیستم کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده است. سایر علائم احتمالی بعدی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر است:
ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
ترشح چرک از دندان آسیب دیده
ورم صورت
تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده
در صورتی که درد دندان شما پیشرفت کرد، مهم است که با دندان پزشک برای بررسی و درمان ریشه دندان تماس گرفته و ملاقات کنید.

علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:
درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
لق شدن دندان
ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
ترشح چرک از دندان آسیب دیده
ورم صورت
تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده

عصب کشی | مشهد

مراحل درمان ریشه
• انجام معاینه و بررسی وضعیت ومیزان اسیب دندان
• بی حسی موضعی دندان مورد نظر( در بیماران با حساسیت به داروی بی حسی ازتزریق مواد ضد حساسیت استفاده میشود.)
• دسترسی به کانال دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی
• محاسبه وتخمین طول کانال
• تمیز کردن و حذف پالپ دندان
• پر کردن کانال از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال
• ترمیم موقت
• ترمیم دایم

توصیه های بعد از درمان ریشه
• ممکن است در روز های بعد از درمان ریشه، با درد و تورم شدیدی مواجه شوید. حتی ممکن است التهاب به حدی شدید باشد که نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید. این مشکلات طبیعی بوده و به زودی برطرف خواهد شد
. حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است.
• پانسمان روی دندان شما موقت بوده و در اسرع وقت، بعد از خاتمه درمان ریشه، باید پر شود یا درمان پروتزی جایگزین گردد. تصمیم در مورد نیاز به روکش بر عهده دندانپزشک مربوطه میباشد ولی در نظر داشته باشید بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا می کنند. اگر پانسمانتان افتاد در اسرع وقت برای پانسمان مجدد مراجعه کنید، روی دندان نباید باز بماند.
• ممکن است تا قبل از رفع بی حسی، به خصوص در فک پایین، هنگام غذا خوردن گونه و زبانتان را گاز گرفته و زخم کنید. بهتر است منتظر رفع بی حسی بمانید و از غذاهای نرم شروع کنید. اگر در باز شدن فک مشکل دارید، از هوله گرم و ماساژ آرام در ناحیه درد استفاده کنید.
• مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.